Kui keha kõneleb veevajadusest

Autor: Liisbeth Oruste

toitumisspetsialist ja coach

https://liisbethoruste.ee/

Igapäevane piisav vedeliku tarbimine on elementaarne, et toetada organismi normaalset funktsioneerimist. Vesi on inimkeha üks peamisi koostisosi ning moodustab vanusest sõltuvalt umbes kaks kolmandikku kehamassist. Imiku keha on veerohkeim; vanuse kasvades keha veesisaldus väheneb.

Keha kasutab vett rakutasandil toimuvates keemilistes reaktsioonides, transpordib vee abil rakkudesse toitaineid ja hapnikku ning kaitseb elutähtsaid organeid. Vesi on oluline naha tervisele, abiks hingamisel, ainevahetusprotsessides, organismist jääkainete väljutamisel ning kehatemperatuuri reguleerimisel. 

Veevajadus on individuaalne

Veevajadus sõltub erinevatest teguritest nagu vanus, kehatüüp, toitumine, tervislik seisund, stressitase, füüsiline aktiivsus, higistamine ja ümbritsev kliima. Soovituslik päevane vedelikuvajadus täiskasvanutel on 28 — 35 ml kehakaalu kilogrammi kohta. Näiteks 70 kg kaaluv inimene vajab kokku u 2,0 — 2,5 liitrit vedelikku, mille ta omastab nii söömise kui ka vee joomise kaudu.

Üks võimalus, kuidas veenduda, et keha vajaliku veekoguse kätte saab, on teha vastavad arvutused ja lähtuda numbritest. On olemas ka toitumisprogrammid, mis sisestatud päevamenüü põhjal annavad muuhulgas põhjaliku ülevaate ka toidust saadava vee kogusest ning päevasest vedeliku tarbimisest. Põhjaliku menüü analüüsi koos soovitustega saad tellida otse minult osana toitumisnõustamisest — coachingust.

Keha kõneleb

Esimene samm aga, mille kaudu ennast koheselt toetada soovitan, on keha märkide jälgimine. Keha kõneleb ja annab oma muutuvast seisundist ja muutuvatest vajadustest pidevalt aimu. Oluline on osata neid märke lugeda ning õppida oma keha tundma ja usaldama.

Keha veevajadusele võivad muuhulgas viidata:

  • janutunne
  • tumekollane uriin
  • kõhukinnisus
  • katkised ja lõhenenud huuled
  • peavalu ja nõrkustunne
  • keskendumisraskused ja meeleoluhäired
  • suurenenud higistamine

Praktilised nõuanded 

  1. Tarbi vett ja värsket toitu regulaarselt ja mõõdukas koguses — ka liigne vesi võib olla kehale koormav.
  2. Alusta hommikut klaasitäie leige või sooja veega.
  3. Joo lonksudena ning väldi kaanimist.
  4. Eelista toatemperatuuril vett ning väldi jääkülma vee joomist.
  5. Täida pudel puhta veega ning joo see päeva jooksul tühjaks.
  6. Ajasta joomine söögikordade vahele, sest liigne vedelik võib lahjendada seedemahlu ning raskendada seedimist.
  7. Söö värskeid puu- ja köögivilju, millest saad ohtralt vedelikku.
  8. Rikasta joogivett värskelt pressitud sidrunimahlaga / marjadega / mündilehtede või sidrunmelissiga / kurgiviiludega / ingveriga, et nautida külluslikku maitset, toetada seedimist ning asendada poelettidelt leitavad suhkru ja säilitusainetega maitseveed.
  9. Suurenenud higistamise korral aitab klaasitäis mineraalvett kehal taastuda. Väldi ületarbimist!
  10. Kuna kofeiini sisaldavad joogid mõjuvad kehale vett väljutavalt, soovitan alati koos tassi kohvi või teega juua vähemalt sama kogus vett.
  11. Vee puhtuse saab tagada näiteks kraanivett filtreerides — selleks leidub palju erinevaid süsteeme ja võimalusi, mida saab igaüks ise avastada. Ka allikal käimine ja sealt vee toomine on olnud üks teada-tuntud nn puhta vee kogumise viise, kuid olgu öeldud, et ilma vee analüüsideta allikavee puhtust tänapäeval tagada ei saa. 

Jõudnud artikli lõppu, võta hetk ja küsi endalt:

  • Kas minu keha viitab võimalikule veepuudusele? Millised on märguandeid olen oma kehalt saanud? 
  • Mida tavaliselt joon, et kustutada janu? Kas see on puhas vesi / magustatud maitsevesi / kohv-tee? Kas see aitab kaasa keha taastamisele või hoopis väljutab kehast vett?
  • Milliseid soovitusi juba tean ja kasutan? Kuidas need on mu elu muutnud / mõjutanud? Milliste uute harjumuste abil võiksin veelgi oma enesetunnet tõsta?

***

Artikli sisu on loonud Liisbeth Oruste, toitumisspetsialist, coach ja joogaõpetaja, kelle südameasjaks on kõiki soovijaid ja teotahtelisi varustada vajalike teadmiste, oskuste ning toetusega, et saavutataks unistatud seisund oma kehas ja elus. Oma töös lähtub ta tõdemusest, et iga inimene on erakordne ning iga juhtum paljude tegurite koosmõju tulemus.

Olles erialaselt õppinud ja töötanud nii Eestis, Inglismaal kui ka Hollandis, on Liisbethi kogemustepagas tervise ja toitumise valdkonnas kirju. Pöörduda saab toitumis- ja heaolunõustamisse, toitumisteraapiasse (haiguste puhul), kehateraapiasse (naiste tervis) ning osaleda iganädalaselt joogatundides.
Huvi kirjuta liisbeth.oruste@gmail.com.