Looduslikud või sünteetilised vitamiinid. Kas on üldse vahet?

Mis on vitamiinid?

Vitamiinid on orgaanilised bioloogiliselt aktiivsed mikrotoitained, mis reguleerivad ainevahetusprotsesse, aktiveerivad/käivitavad reaktsioone ja hoiavad käigus ainevahetusahelat. Need on inimese seisukohalt elutähtsad asendamatud ning vitamiinide puudus võib põhjustada paljusid erinevaid tervisehädasid.

Kuidas vitamiine saada?

Reeglina peaks vajaliku vitamiinivajaduse rahuldama puhas ja naturaalne segatoit, kuid tänapäevamassiline toidutööstus on tihti kasulikud ühendid toiduainetes tootmisprotessi käigus hävitanud. Põllud on kurnatud ning pestitsiidid hävitavad vajalike mikroobe pinnases, mis aitavad taimel saada kõiki vajalike toitaineid. Lisaks on tüüpiline tööstuslik toit ülemäära töödeldud, et ta säiliks kauem, oleks mugavam ladustada ja maitseks "paremini".

Selle protsessi käigus hävitatakse suur osa vajalikest algselt toidus esinevatest mineraalidest ja vitamiinidest ning selle korvamiseks lisatakse "toidule" laboris toodetud kemikaale, mis peaksid toimima samasuguselt nagu taimedes ja loomses toidus esinevad vitamiinid. On raske öelda, kas need isoleeritud keemilised ained üldse meenutavad looduses olevaid keerulisi komplekseid ning üksteist toetavaid ühendeid, mida inimene on kümnete tuhandete aastate jooksul harjunud manustama. Pole ime, et tänapäeval esineb nii palju toiduallergiaid ja rasvumist. Keha saab oodatud vitamiinide asemel hoopis võõraid keemilisi ühendeid.

Seetõttu on paljudel inimestel, kellel pole ligipääsu värskele toidule vaja manustada vitamiine toidulisandite näol. Enamik müüdatavatest vitamiinipreparaatidest on aga sünteetilised ning toodetud katseklaasis, mitte looduslikud. 

Mis vahe on looduslikel ja sünteetilistel vitamiinidel?

Looduslikud vitamiinid on bioaktiivsed ühendid, bioloogilised protsessid, mite isoleeritud molekulid.  Sünteetilised vitamiinid on surnud kemikaalid, mis üritavad matkida looduslike vitamiinide funktsiooni.

Looduses esinevad vitamiinid on alati koos erinevate vajalike ensüümide, mineraalide, valkude ning transporteritega, mis toetavad üksteise tööd ja aitavad paremal imendumisel. Ei ole kuskil looduses marja, millest pigistades tuleb välja isoleeritud C-vitamiini molekul. Looduses on alati need kompleksed ühendid.

Seetõttu tuleks eriti tähelepanelik olla vitamiinipreparaatide puhul, kus peale märgitud ainult üks koostisaine, näiteks vitamiin K või vitamiin C. Sellised üksikud sünteesitud “vitamiini”-kemikaalid tihtipeale läbivad lihtsalt seedekulgla ning ei anna mingisugust efekti, kuna puuduvad vajalikud lisaained, mis aktiveerivad retseptoreid kehas, et alustada vajalike protsesse, milleks vitamiinid vajalikud on. Halvimal juhul võivad vitamiinid hakata kasutama kehas juba olemasolevaid ja muudeks funktsioonideks vajalike mineraale, põhjustades nende defitsiidi teistes bioloogilistes protsessides.

Looduslikud vitamiinid saadakse otse taimsest toorainest, just sellisel kujul nagu inimorganism on harjunud neid kümnete tuhandete aastate jooksul manustama. Koos kõikide vajalike lisaainete, ensüümide ja transporteritega. Nii imenduvad vitamiinid efektiivselt ja täidavad edukalt oma ülesanded katmaks tänapäeva töödeldud masstoiduga kaasnevaid vitamiinide puudujääke.

Kuidas teha vahet looduslikel ja sünteetilistel vitamiinidel?

Jällegi, parim viis vitamiinide saamiseks on värske toit otse loodusest. Kui see ei ole võimalik, siis jälgi vitamiinipreparaatide puhul vitamiinide päritolu. Kas need on taimsest saadusest, nii nagu Nahrini looduslikud vitamiinid, või sünteetilised, ehk laboris toodetud kemikaalid.

Sünteetilised vitamiinid tunned ära järgmiste märksõnade järgi 

  • Vitamiin A: retinüül palmitaat
  • Vitamiin B1 (Thiamine): tiamiin mononitraat, tiamiin hüdrokloriid
  • Vitamiin B2 (riboflaviin): riboflaviin
  • Pantoteenhape: kaltsium D-pantotenaat
  • Vitamiin B6 (püridoksiin): püridoksiinhüdrokloriid
  • Vitamiin B12: tsüanokobalamiin
  • PABA (P-aminobensoehape ): aminobensoehape 
  • Foolhape: pteroüül- monoglutamiinhape
  • Koliin: koliinkloriid, koliinbitartraat
  • Biotiin: d-biotiin
  • Vitamiin C (askorbiinhape): askorbiinhape
  • Vitamiin D: kiiritatud ergosteroo, kaltsiferool
  • Vitamiin E: dl-alpha tokoferool, dl-alpha tokoferoolatsetaat või –sukinaat
  • Eesliite “dl-” järgi: dl vorm vitamiinist on alati sünteetiline
  • Lõppude “-ate”, "acid" ja “-ide” järgi: (inglise keeles näiteks nitrate, chloride, ascorbic acid)

Kokkuvõte

Sünteetilised vitamiinid võivad algselt ostes tunduda odavamad, kuid kui nende efektiivsus on nõrgem ning preparaat ei kata vitamiinipuudust või võib põhjustada hoopiski lisaprobleeme, siis on tegelikult nende lõplik “hind” palju kõrgem, nii rahakotile kui ka tervisele.

Kõige parem viis vitamiinide manustamiseks on alati vaheldusrikas ja ökoloogiline toit, värsked puu- ja juurviljad. Kui aga ei õnnestu Sul otse loodusest tulevat värsket toitu piisavas koguses tarbida, siis turguta oma keha Nahrini looduslike vitamiinidega, mis on "pigistatud" välja otse taimedest. Nii nagu meie keha vitamiine tarbima on harjunud.