C-vitamiin tugevdab kapillaare ja soodustab organismi varustamist hapniku ja toitainetega. Samuti soodustab ta kollageeni ehk nahaaluse koe tootmist ja tasakaalustab luid.

 

C-vitamiinil on tugev antioksüdeeriv toime, mis kaitseb organismi vabade radikaalide kahjuliku mõju eest ja muudab kahjutuks hapnikumolekulid, mis võivad tekitada rakukahjustusi ning seega põhjustada vähki, südamehaigusi, katarrakti, artriiti ja paljusid teisi tervisehäireid.

C-vitamiin tugevdab organismi immuunsüsteemi ja, kuigi see vitamiin ei saa meid kaitsta külmetamise eest, aitab selle kasutamine esimeste nohusümptomite ilmnemisel vältida haigestumist.

 Kuidas C-vitamiin toimib?

C-vitamiin on vees lahustuv vitamiin. Selle imendumine algab juba suuõõnes, kuid põhiliselt toimub peensooles. Võrreldes teiste vitamiinidega väljutavad neerud C-vitamiini üsna kiiresti. Kõige kõrgem C-vitamiini kontsentratsioon on hüpofüüsis ja neerupealsetes. Ainevahetuses osaleb C-vitamiin oksüdeerimise-redutseerimise protsessides, hüdroksülatsiooni reaktsioonides, mis on peamiselt vajalikud sidekoe moodustamiseks, noradrenaliini ja serotoniini sünteesis ning soodustab raua imendumist. C-vitamiin on otseselt seotud valkude ainevahetusega. C-vitamiin, E-vitamiin ja karotiin on looduslikud, toidust saadavad antioksüdandid, mis vähendavad hapnikuradikaalide toksilist mõju. Pidev antioksüdantide puudus meie toidus soodustab kasvajate ja ateroskleroosi tekkimist.

Mis viitab C-vitamiini puudusele organismis?

C-avitaminoosi põhitunnustus on kollageenisünteesi puudulikkuse tõttu tekkivad sidekoekahjustused. Seda haigust nimetatakse skorbuudiks. Skorbuudi tunnused on igemete veritsemine, hammaste liikumine ja väljalangemine, õrnade veresoonte tõttu nahal tekkivad verevalumid ja sisemine verejooks, liigesevalud, südamehäired, lihaste atroofia. C-hüpovitaminoos esineb sagedamini Euroopa põhjaosa elanike seas.

Kui palju C-vitamiini organism päevas vajab?

Täiskasvanu minimaalne päevane C-vitamiini vajadus on 10 mg. Soovituslik päevane vitamiini annus on 75 mg ehk 25 mg / 1000 kcal (suitsetajatel peab see kogus olema 35 mg võrra suurem). Raseduse ja rinnaga toitmise ajal vajalik päevane annus on 80‒100 mg.

 

Sama suurt või isegi suuremat kogust peaksid kasutama ka raske füüsilise töö tegijad ja tippsportlased. Kuid teadlaste arvates on kõige efektiivsem kogus 200 mg päevas ‒ just nii palju C-vitamiini suudab organism korraga omastada.

Millal peaks kasutama C-vitamiini sisaldavaid toidulisandeid?

Kui inimene tarbib iga päev puu- ja köögivilju, saab ta piisavalt palju C-vitamiini toidust. Kui aga toit ei ole tasakaalustatud, peaks kindlasti tarbima C-vitamiini sisaldavaid toidulisandeid.

C-vitamiini tarbimine on parim moodus organismi kaitsevõime tõstmiseks. Kui tunnete, et olete külmetada saanud, kasutage paar päeva C-vitamiini. Uuringud näitavad, et 1000 mg C-vitamiini kasutamine päevas võib külmetussümptomeid vähendada 20% võrra ja haiguse kestust lühendada.